Skip to main content

Pokud po nehodě zůstane auto rozbité tak, že se ho nevyplatí opravovat, pojišťovna to označí za totální škodu. Pokud byl viníkem nehody někdo jiný, tak byste měli z jeho povinného ručení dostat po prodeji vraku tolik peněz, abyste si mohli pořídit auto ve stejné kvalitě, jako bylo před nehodou. Pokud jste viníkem vy nebo jste se například srazili se zvířetem, tak bude záležet na tom, jestli máte havarijní pojištění a jak jste si nastavili limity. 

V každém případě ale škodu musí zhodnotit odborník, aby určil, jestli se vyplatí oprava. „Pokud je auto zničené, odcizené nebo náklady na opravu jsou větší než 80 % z obvyklé ceny auta, tak se u havarijního pojištění jedná o totální škodu. V případě povinného ručení nesmí případné náklady na opravu přesáhnout 100 % obvyklé ceny,“ vysvětluje Jitka Velemínská z Direct pojišťovny

Rozhoduje cena auta před nehodou 

Obvyklou cenou označují pojišťovny částku, kterou byste dostali, kdybyste auto prodávali před nehodou. Tato cena se určuje několika způsoby. „Sledujeme inzeráty, které auto stejné značky, typu, stáří, výbavy, stavu a počtu najetých kilometrů nabízejí. Tyto ceny jsou ale pouze orientační, protože jde o nabídky a prodejní částky bývají většinou nižší. Proto využíváme i katalogy ojetých vozidel, které vydávají znalecké kanceláře, například Galáš, nebo expertní systémy, kde jsou ceny podloženy průzkumem trhu, například CebiCat, Tax Expert a jiné,“ dodává Velemínská. 

Občas se stává, že lidé s navrženou částkou nesouhlasí, protože si myslí, že jejich auto mělo větší hodnotu. Odvolá se ale jen patnáct procent lidí. 

Co s vrakem auta? 

Když pojišťovna určí cenu auta před nehodou, tak je ještě potřeba ocenit zbytky auta po nehodě. K tomu často slouží aukce, kam pojišťovna vrak dá, aby zjistila jeho hodnotu. Aukce je zcela anonymní, tedy nikdo neví, komu auto patří. Pojišťovna pak předá majiteli kontakt na kupce a je jen na něm, jestli mu vrak skutečně prodá nebo si ho nechá. Ať už proto, že se ho třeba pokusí ještě opravit nebo ho chce prodat třeba na vlastní pěst. Od pojišťovny každopádně dostane částku, od které se hodnota vraku odečte.  

Můžete si pojistit hodnotu auta 

Vzhledem k tomu, že hodnota auta klesne už jenom tím, že s ním vyjedete z autosalonu, tak se hodí sjednat si i takzvané připojištění GAP. Díky tomu v případě totální škody dostanete od pojišťovny tolik peněz, za kolik jste auto kupovali. Pokud jste si například pořídili auto za půl milionu a po roce měli nehodu, která skončila totální škodou, tak byste od pojišťovny dostali třeba jen 400 000 Kč, protože hodnota auta za rok klesla. Připojištění GAP by vám ale doplatilo zbylých 100 000 Kč, abyste měli dost peněz na pořízení stejného nového auta. 

Toto připojištění se dá u některých pojišťoven sjednat i na ojetá auta. V Directu ale platí omezení, že auto v době sjednání nesmí být starší než pět let a na tachometru nesmí mít víc než 150 000 km. 


Přečtěte si také

Zabouchli jste si klíče v autě? Volejte pojišťovnu

Pozor na nastavení limitů 

Pokud si sjednáváte havarijní pojištění, tak si také dejte pozor na limity, které si nastavíte. Pokud si například u rizika srážky se zvířetem určíte limit 50 000 Kč, tak při totální škodě dostanete maximálně tuto částku, i když obvyklá cena auta bude vyšší. Vždy proto doporučujeme u všech rizik navolit limit v hodnotě auta. 

Zároveň je také na vás, jestli si sjednáte i náhradní auto, na které máte i v případě totální škody nárok. Ale jen na dobu a limit určené ve smlouvě. 

Komentář k článku