Zima je tu a s ní i nepříjemnosti, které na řidiče čekají na silnicích. Ano, řeč je o náledí, o tom zákeřném protivníkovi, který dokáže proměnit pohodový výlet v nervák jak z akčního filmu. Ale žádný strach! S trochou přípravy a správným přístupem se zimní jízda může stát nejen zvládnutelnou, ale dokonce i zábavnou. Takže nasedat, zapnout pásy a jedeme!
Nehrajte si na hrdiny
Nejlepší rada, jak nebourat na náledí, je vůbec autem za ledového počasí nevyjíždět. Ano, pro ty, kteří jezdit musí, je to panská rada, tedy něco, co nejenom, že nijak nepomůže, ale ještě naštve. Ale pro ty ostatní: zvažte, zda do těch závějí a ledu opravdu musíte. Nemusíte? Hurá!
Příprava je klíč
Než vůbec otočíte klíčkem, ujistěte se, že je vaše auto na zimu připravené. Co to znamená?
- Zimní pneumatiky: Nemusíte být expert na auta, abyste věděli, že letní gumy na náledí nefungují. Zimní pneumatiky mají lepší přilnavost, takže na nich nešetřete.
- Stěrače a kapalina do ostřikovačů: Vidět je základ. Použijte zimní směs, která nezamrzá.
- Baterie: Chlad umí baterii vyčerpat. Pokud je starší, nechte ji přezkoušet.
- Škrabka a smetáček: Vaši noví best friends. Neškrábejte led kreditkou – je to stejně neefektivní jako nafukovat pneumatiku brčkem.
- Mějte havarijní pojištění: jeho cenu budete znát do pár minut a u Directu ho získáte i se slevou. Havarijní pojištění od Directu vám navíc poskytne i asistenční služby, které pomohou u typických zimních problémů, jako je vybitá baterie, zamrzlé palivo nebo zamrzlá ruční brzda.
Jízda jako tanec, ne sprint
Na náledí by mělo být řízení spíše jak pomalý valčík než rokenrolové kreace.
- Pomalu a plynule: Zběsilé pohyby volantem nebo prudké šlápnutí na brzdu jsou tabu. Pokud chcete změnit směr nebo zpomalit, dělejte to postupně.
- Větší odstup: Na náledí trvá autu podstatně pomaleji, než se zastaví. Držte si od vozidla před sebou dostatečnou vzdálenost, ať máte prostor na reakci.
- Brzdění motorem: Kdykoliv je to možné, zpomalujte raději přes motor, ne pomocí brzd. Je to jemnější a efektivnější.
Smyk? Hlavně klid
Smyk může překvapit i zkušeného řidiče. Co dělat při smyku na ledě?
- Netlačte na brzdu: Vaší první reakcí bude zřejmě šlápnout na brzdu. Nedělejte to! Zablokovaná kola znamenají ztrátu kontroly.
- Podívejte se, kam chcete jet: Je to jednoduché pravidlo, které kupodivu funguje. Místo toho, abyste sledovali strom, který se na vás řítí, zaměřte oči na prostor, kam chcete auto nasměrovat.
- Kontrujte volantem: Pokud ztratíte kontrolu nad zádí vozu, zatočte volantem do směru smyku. Smyk přední části zase vyžaduje ubrat plyn a jemně narovnat kola.
Když už zůstanete viset
Na náledí nebo v hlubokém sněhu se můžete zaseknout. Jak vyprostit zapadlé auto?
- Nepanikařte: To je vždy základ.
- Kolébejte se: Zkuste se z místa dostat jemným pohupováním – střídejte lehký plyn a zpětný chod.
- Použijte podložku: Pokud se kola protáčejí, zkuste pod ně vložit něco, co zvyšuje tření, například gumovou rohož nebo případně starou deku.
- Pomohou řetězy: Pokud jedete do hor, nezapomeňte na sněhové řetězy. Jejich montáž je sice největší nuda na světě, ale může vám zachránit život.
Zábava v zatáčkách
I v zimě si můžete řízení užít. Ale obzvlášť tady platí ono známé „těžko na cvičišti, lehko na bojišti“. V okamžiku, kdy se řítíte neovladatelným autem po ledovce, bývá už na sebechytřejší poučky pozdě. A proto: natrénujte si to dopředu.
Najděte si speciální kurz nebo školu smyku a naučte se správně reagovat. Trénink na prázdném parkovišti a za bezpečných podmínek vám pomůže lépe pochopit chování auta na kluzkém povrchu. Naučte se, jak reagovat na smyk, vyzkoušejte brzdění na ledu nebo za jiných krizových situací.
Zima na silnici nemusí být strašák
Pamatujte, že zimní jízda není o rychlosti, ale o trpělivosti a klidné hlavě. Se správnou přípravou a trochou cviku se můžete stát mistrem zimních silnic. A s havarijním pojištěním vám to půjde ještě líp. Ani sebezkušenější řidič nikdy neví, co nebo kdo mu vejde do cesty. Havarijní pojištění je v takových situacích opravdovou záchranou. Kryje nejen škody způsobené vlastní chybou, ale i nepředvídatelné situace, jako je střet se zvěří, pád větve na auto nebo třeba poškození vandalem. V zimě se jednoduše prostě vyplatí mít jistotu, že na případné opravy nebudete sami. A co je lepší, než jezdit s klidnou hlavou?
Přečtěte si také:
Co to je havarijní pojištění vozidla a jak vám pomůže
Jak funguje bodový systém v Česku a na co si dát pozor?
Autorka Alena Kastnerová:
Jsem copywriterka s více než dvacetiletou praxí. Tu teď uplatňuji ve svém psaní o pojištění: informace získané od svých kolegů-odborníků překládám do lidštiny, aby jim každý, kdo se o pojištění potřebuje něco dozvědět, dobře rozuměl. Jednoduchost a srozumitelnost je to, co se snažím pojišťováckým textům přinést. A nadto se je snažím čtenářům překládat tak, aby i oni viděli v pojištění to, co já: zajímavý a sexy obor. 😊