Autor: 30. 6. 2020

Proč dát přednost totální škodě před opravou

Kdy se ještě vyplatí auto po nehodě opravovat, a kdy ne? Pojišťovna vyhlašuje takzvanou totální škodu, pokud jsou náklady na opravu z havarijního pojištění větší než 80 % z obvyklé ceny auta, což je hodnota, kterou mělo auto před nehodou. V případě povinného ručení nesmí náklady na opravu přesáhnout 100 % obvyklé ceny. „Velice často se ale podaří opravářům v servise přesvědčit zákazníky, že jejich totálně poškozené auto je ještě možné opravit. To samozřejmě mnohdy možné je, ale pokud například při opravě zasahují do nosné části vozidla nebo ho rovnají, tak hrozí určitá rizika,“ upozorňuje Karel Luka z Direct pojišťovny.


Přečtěte si také

Jak se řeší totální škoda na autě

Opravené auto je méně bezpečné

Servis se navíc musí takzvaně vejít do ceny opravy, která nebude vyšší než cena auta u škody z povinného ručení, nebo vyšší než 80 % ceny auta u škody z havarijního pojištění. „Při levné opravě deformovaného skeletu karoserie se může stát, že se nepodaří zachovat funkční mezery spár u dveří posádky nebo zavazadlového prostor a jejich zavírání je pak těžší. Nelze vyloučit ani zhoršenou odolnost opravovaných nosných částí karoserie proti korozi. Nárazové testy navíc ukazují, že takto opravené totálně poškozené vozidlo je méně bezpečné,“ podotýká Luka. Při případné další nehodě tak hrozí, že karoserie se promáčkne víc do interiéru, nemusí správně fungovat airbagy a další vlastnosti jsou zhoršené tak, že ohrožují život lidí v autě.

Od pojišťovny dostanete peníze na jiné

V případě totální škody se tedy více než oprava vyplatí pořízení nového auta ve stejné hodnotě za peníze, které získáte od pojišťovny a od toho, kdo od vás odkoupí vrak auta. „Díky tomu si budete moci pořídit auto ve stejné hodnotě jako mělo to vaše v době před nehodou,“ dodává Luka. I když tedy předchozí auto bylo váš miláček, se kterým se jen těžko loučíte, v tomto případě je potřeba myslet hlavně na bezpečí.

Komentář k článku