Skip to main content

V ulici Na Mlejnku se proháněl po cyklostezce, kde se šestatřicetiletý jezdec na elektrické koloběžce srazil se šestapadesátiletou cyklistkou. V ulici Bratří Štefanů jiný devětadvacetiletý koloběžkář najel na nerovnost, spadl a skončil v nemocnici. Dva případy z Hradce Králové dokládají, že ani stále oblíbenější ekologický způsob dopravy nemusí být bezpečný.

Právě z tohoto důvodu budou muset mít majitelé některých koloběžek povinné ručení. Z něj se pak zaplatí případné škody a úrazy, které koloběžkou způsobí.

Rychlé a těžké stroje

Podle nového zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, který má být platný od 1. 1. 2024, budou muset mít povinné ručení:

  • stroje s elektrickým motorem překračující rychlost 25 kilometrů za hodinu
  • a stroje, které váží víc než 25 kilogramů a jezdí rychleji než 14 kilometrů za hodinu.

„Pokud vozidlo tyto parametry splňuje, měl by si majitel povinné ručení sjednat. V případě, že se jedná o elektrickou koloběžku, která tyto parametry nedosahuje povinnost neplatí a povinné ručení ani nelze zařídit. Ze zákona se jedná o kolo a podle toho je třeba vozítko provozovat,“ přiblížila mluvčí Direct pojišťovny Nela Maťašeje.

Pomůže i dobrovolné pojištění odpovědnosti

Nehody se však mohou stát i na pomalejších a lehčích koloběžkách. V těchto případech vám pomůže dobrovolné pojištění odpovědnosti. „Toto pojištění ale nebude platit pro koloběžky, na které se vztahuje povinné ručení,“ varovala mluvčí.

Povinné ručení se už nyní týká silných koloběžek, jejichž výkon přesahuje 250 W. Na takové stroje zákon pohlíží jako na mopedy. Aby mohly legálně vyjet, musí podstoupit proces registrace a splnit i další podmínky. A mimo jiné pak nemají co dělat třeba na cyklostezkách.

To samé platí, a bude platit i po zpřísnění podmínek, pro situace, kdy si jezdec na elektrické koloběžce svévolně vypne omezovač rychlosti. „Všechny okolnosti budeme u řešení případné škody zjišťovat a bude to hrát roli“ podotkla Maťašeje.

Pozor na alkohol

Na pojištěný bude mít vliv i případné pití před jízdou. „Při zjištění vlivu alkoholu se vší pravděpodobností nebude v případě pojištění odpovědnosti u slabších koloběžek škoda krytá. V případě povinného ručení pojišťovna zaplatí poškozenému, ale může celou částku vymáhat po viníkovi,“ upozorňuje Maťašeje.

Pojištění pro případ nehody i krádeže

Jezdci se mohou chránit nejen před povinností nahradit škodu, kterou způsobí někomu jinému, ale také před vysokými investicemi do oprav vlastní koloběžky či kola.

„Při pojištění majetku jsme schopni zaplatit náhradní díly, případně dokonce celý nový stroj odpovídajících parametrů, pokud se nehoda stane na silnici či cyklostezce,“ poznamenala mluvčí Directu Maťašeje.

Koloběžky ovšem nejsou vystaveny nebezpečí jen při jízdě. Jako poměrně drahé stroje se stávají i cílem zlodějů. Jako zajištění proti krádeži proto odborníci doporučují nejlépe kombinaci dvou či více opatření. Základní ochrana už většinou je součástí koloběžky. Jedná se o zařízení, která brání aktivaci motoru jako jsou:

  • spínací skříně,
  • NFC čip,
  • Bluetooth otevření
  • či zámek na brzdový kotouč.

Ty je vhodné doplnit mechanickou ochranou před odnesením – tradičním zámkem a řetězem. Další stupeň zabezpečení pak nabízejí sledovací a lokalizační mechanismy jako airtag či gps tracker.

A když už se zloději přeci jen podaří zabezpečení překonat, opět pomůže pojištění majetku „Koloběžka musí stát na místě k tomu určeném a být zajištěna. Pokud ji i tak ukradnou, stačí pak krádež doložit protokolem od policie,“ nastínila mluvčí.


Přečtěte si také

Pojištění odpovědnosti za škodu: pro běžné i kuriózní nehody

Komentář k článku