Skip to main content

Víte, jaké auto se hodí do každého terénu? Firemní. Sice jde jen o vtip, ale i když si při řízení často připadáme jako vytrénovaní závodníci, všichni za volantem nevědomky děláme chyby. Přečtěte si, jaké jsou ty nejčastější.

I z policejních statistik vyplývá, že nejčastější příčinou dopravních nehod není vysoká rychlost. Ta se v žebříčku nachází dokonce až na šestém místě. Suverénně vedou případy, kdy se řidiči plně nevěnují řízení. Nestačí prostě jen stáhnout nohu z plynu, abychom na silnici byli za slušňáky”. A přitom změnit některé špatné návyky je tak snadné.

 

Základní pravidlo: Hlavně řiďte

Řízení auta většinou neznamená volný čas pro jinou zábavu. Raději zapomeňte na telefon. Podle expertů je totiž jedno, jestli ho držíte v ruce nebo používáte handsfree. Reakční schopnost nekoncentrovaného mozku se podobá rychlosti reakce člověka v podnapilém stavu. Mezi další „rušičky“ patří esemeskování, ladění rádia, pořizování selfie, štelování navigace či hledání ztracené věci.

 


Mohlo by vás zajímat

Povinné ručení? Nezadlužte se kvůli nízkému limitu

 

Nelepte se na auto před vámi

Dodržování bezpečné vzdálenosti zní jak z příručky, ale tahle tři slovíčka mají něco do sebe. Auto před vámi není vaše manželka, netřeba mu stát pořád za zády. Až projede třeba kolem stromu, spočítejte si, za jak dlouho u něj budete vy. Měly by uběhnout minimálně dvě vteřiny.

Když totiž auto před vámi nečekaně zabrzdí a vy kvůli nedodržení bezpečné vzdálenosti dobrzdit nestihnete, tak jste jasný viník. Oprava škody na nabouraném autě jde pak z vašeho povinného ručení. Opravu vašeho auta můžete pokrýt z havarijního pojištění, pokud jej máte sjednané.

 

I sedět za volantem je kumšt

Sedadlo řidiče není gauč v obýváku. Nevhodná poloha se projeví při nenadálé situaci, jako je třeba smyk nebo zvíře na silnici. Jak správně na to? Stiskněte spojku a sedačkou hněte tak, abyste měli nohu na sešlápnutém pedálu volně pokrčenou. Opěradlo dejte téměř do svislé polohy, záda opřete v oblasti beder a lopatek. Vzdálenost hrudníku od volantu má být 25 centimetrů.

 

Tři čtvrtě na tři

Pokud už sedíte v autě správně, vzpřímená poloha vás předurčuje i k vhodnému držení volantu. Jednou rukou zvládnete spoustu věcí, ale k řízení auta je mnohem bezpečnější využít obě. Díky tomu nad ním totiž nikdy neztratíte kontrolu. Takže jednou pro vždy: levá ruka na „devítce“, pravá na „trojce“ aneb Tři čtvrtě na tři.

 

Myslete na ostatní

Ke zbytečným nehodám dochází i kvůli tomu, že řidiči nespolupracují. Jasně, v koloně jen těžko budete pouštět někoho před sebe. Ale chybuje každý. Třeba špatně odhadnuté předjíždění je sice hrubý přestupek, ale nemusí dopadnout tragicky, když řidiči jedoucí za pomalým kamionem nechají trochu místa pro toho, kdo by se do mezery potřeboval nacpat.

A jedna rada na závěr: Sledujte, co se děje nejen okolo vás, ale i za vámi. Zhruba každých pět vteřin byste měli „mrknout“ do vnitřního zrcátka.