Skip to main content

Vyrazit s autem na silnici bez povinného ručení je nebezpečný hazard. Nicméně i rozhodnutí o výšce limitu pojistného plnění může být klíčové. Při haváriích totiž škoda snadno vyšplhá do závratných výšek.

Většina řidičů si nedokáže představit, že by vyčíslení následků dopravní nehody mohlo vystoupat nad minimální limit daný zákonem – 35 milionů korun pro škody na zdraví a stejnou částku pro škody na majetku a ušlém zisku. Jenže se to stává, a bohužel ne zcela výjimečně. Ostražitější řidiči, kteří se nechtějí zadlužit na celý život, si proto dokonce můžou pořídit povinné ručení s limitem až na 250 milionů korun.

Kamion s drahým zbožím či luxusní auto

Kdy se pár stovek ročně navíc vyplatí? Například při škodě způsobené na kamionech, které mnohdy převážejí velké množství drahého zboží. V takový případech výsledná cifra snadno vyletí do desítek až stovek milionů korun. Podobně drahá může být i srážka s luxusním autem, historickým veteránem s astronomickou hodnotou nebo třeba s vlakem.

Stejně nebezpečné jsou i nehody, při nichž vznikne škoda na budovách či jiných stavbách. Například na poli u Heřmanova na Rakovnicku narazil řidič traktoru do stožáru zvlášť vysokého napětí a strhl jej k zemi. Výsledek? Škoda 70 milionů korun.

Odškodné platí po desetiletí

Pokud řidič způsobí jinému člověku zranění s doživotními následky, škoda letí strmě nahoru. Jestliže se například jedná o mladého člověka, pojišťovny mu hradí peníze několik desetiletí. Nejen za náklady na léčbu, ale třeba i za ztížené společenské uplatnění a ztrátu na výdělku.  A co je nad limit, musí viník doplatit z vlastní kapsy.

Jakou cenu má lidský život?

Pojistné limity jsou však nejčastěji v hlavní roli v případě škody způsobené na zdraví nebo při odškodnění pro pozůstalé. Pro cenu za lidský život totiž žádný limit není. A o tragických událostech na silnici se takřka denně dozvídáme ze zpráv.

Jsou i takové, na které zapomenout nejde. Jako třeba neštěstí, které se v roce 1988 odehrálo v americkém Kentucky. Řidič pick-upu tam na dálnici narazil do autobusu, který převážel 66 dětí. Při rychlém požáru 27 dětí zemřelo, dalších 34 utrpělo vážná zranění. Ačkoliv škoda na majetku nebyla zásadní, život a zdraví šesti desítek dětí měl nevyčíslitelnou cenu.  

Kilometry plné vraků

Neméně časté jsou i hromadné nehody, které mnohdy zasáhnou desítky až stovky vozidel. Ostatně v těch světově největších figuruje také obří havárie na dálnici D1 na Vysočině, při níž se v březnu 2008 v prudké sněhové bouři srazilo 231 aut.

Ta „nejhromadnější“ se odehrála o více než tři roky později v brazilském Sao Paulu, kde se v mlze vytvořila dva kilometry dlouhá kolona nabouraných vraků – čítala přes tři stovky aut. Že se při takových nehodách škoda šplhá do závratných výšin, netřeba zdůrazňovat.

Tak ať se vám smůla vyhýbá. A kdyby náhodou ne, buďte připraveni.