Skip to main content

Zpozdil se vám let? Nebo vám ho dokonce zrušili? Zachovejte klid. Ačkoliv je létání poměrně spolehlivá forma cestování, ke zpoždění letů čas od času dochází.

Za určitých podmínek máte právo na kompenzaci. Řekneme vám, na co máte nárok, pokud aerolinka ohlásí zpožděný nebo zrušený let. Náhrada vás už nemine.

Zpožděný let

Kdy mám nárok na odškodnění za zpožděný let?

Důležitá jsou čísla! V případě odškodnění za zpoždění letu musíte správně počítat.

Každý cestující má nárok na kompenzaci, pokud se let zpozdí o víc než tři hodiny. Doba zpoždění se počítá na základě skutečného času příletu do konečné destinace. Jedná se o moment, kdy se otevřou dveře letadla a cestující začnou vystupovat.

Nárok na náhradu za zpožděný let mají cestující zároveň pouze tehdy, pokud se letadlo zpozdí vinou dané letecké společnosti. Příkladem je technická závada letadla, stávka personálu aerolinky nebo například situace, když se zpozdí jeden z členů posádky. I pilot někdy může do práce přijít pozdě.

Jak vysoké je odškodné za zpožděný let?

Náhradu za zpoždění letu vyplácí letecká společnost. Její výše se odvíjí podle vzdálenosti:

  • 250 eur – lety do 1 500 km
  • 400 eur – lety od 1 500 km do 3 500 km
  • 600 eur – lety od 3 500 km

O kompenzaci si mohou cestující zažádat přímo na webových stránkách leteckých společností. Například aerolinka Ryanair má pro zákazníky připravený Reklamační formulář pro kompenzace a výdaje v českém jazyce.

Pokud tuto službu jiná letecká společnost nenabízí, nebo není v češtině, zájemci mohou využít společnosti třetích stran. V takovém případě však musíte počítat s tím, že část z náhrady odevzdáte jako provizi.

Co když nestihnete navazující spoj?

Pokud cestujete s přestupem, důležité je, abyste měli celou cestu na jedné letence. Co to znamená? Pokud letíte z Prahy do New Yorku s přestupem v Paříži, letecká společnost vám nabídne jen takové lety, u kterých je dostatečný čas na přestup. Pokud  přestoupit nestihnete (například vlivem zpožděného letadla z Prahy do Paříže), není chyba na vaší straně.

V takovém případě má letecká společnost povinnost zajistit vám náhradní let v nejbližší možnou dobu. Navíc by vám měla zaplatit občerstvení přiměřené době čekání a také hotel a dopravu v případě, že se čekání na náhradní let prodlouží do druhého dne.

Kompenzace se pak počítá podobně jako u zpožděného letu. Záleží na vzdálenosti (celková délka cesty, v našem případě tedy Praha až New York):

  • 250 eur – lety do 1 500 km
  • 400 eur – lety od 1 500 km do 3 500 km
  • 600 eur – lety od 3 500 km

Pozor! V případě separátně zakoupených letenek na sebe zodpovědnost přebíráte vy. Pokud se první let zpozdí a nestihnete navazující spoj, žádnou kompenzaci čekat nemůžete.

Kdy nemám nárok na kompenzaci za zpožděný let?

  • Nepříznivé počasí
  • Stávka zaměstnanců letiště (nikoliv aerolinky)
  • Politické nepokoje nebo nestabilní politická situace v cílové destinaci
  • Bezpečnostní problémy a rizika (požár v hale, srážka s ptákem)

V těchto případech vám reklamaci zpožděného letu aerolinka neuzná. Jedná se totiž o situace, za které nenese odpovědnost letecká společnost.

Různé pojišťovny včetně Directu nabízí připojištění zpožděného letu. Zaplatí vám náklady na jídlo, oblečení a hygienu.

Zrušený let

Co dělat, když mi zruší let?

  • Pokud dojde ke zrušení letu, náhrada přichází ve většině případů od letecké společnosti v podobě alternativní dopravy.
  • Pokud aerolinka není schopná zajistit náhradní let, po domluvě s vámi může dopravu zabezpečit u jiné společnosti.
  • Další možností náhrady za zrušený let je vrácení peněz. Záleží na tom, co si vyberete.

Kdy mám nárok na kompenzaci za zrušený let?

Zda máte, či nemáte nárok na náhradu za zrušený let, závisí primárně na době, kdy vás dopravce o zrušení letu informuje.

Kompenzaci nedostanete, pokud dopravce o zrušení letu informuje:

  • Více než 14 dní před odletem.
  • Mezi 7 a 14 dny, zároveň však nabídne alternativní spojení s odletem maximálně o 2 hodiny dříve a příletem nejpozději o 4 hodiny později.
  • Méně než 7 dní před odletem, zároveň však nabídne alternativní spojení s odletem maximálně o 1 hodinu dříve a příletem nejpozději o 2 hodiny později.

Kompenzaci také nedostanete ve stejných případech jako u zpoždění letu. Tedy když letecká společnost za zrušení neodpovídá.

V takovém případě může pomoct cestovní pojištění, zrušení letu si můžete pojistit u většiny pojišťoven. Pojištění vám proplatí částku za nákup jídla a pití, nezbytných hygienických potřeb a oblečení.

Kolik dostanu za zrušený let?

Pokud máte na odškodnění nárok, jeho výše je stejná jako v případě zpožděného letu a závisí na vzdálenosti:

  • 250 eur při letu do 1 500 km,
  • 400 eur při letu od 1 500 km do 3 500 km
  • nebo 600 eur v případě letů nad 3 500 km.

V tomto případě tedy vůbec nezáleží na ceně letenky.

Občerstvení, ubytování a doprava na letiště

Nehledě na to, kdy dopravce informuje o zrušení letu, máte nárok na občerstvení. To by mělo být úměrné délce čekání na nový let – poukaz na jídlo dostanete přímo na letišti v případě, že na nový let čekáte více než 2 hodiny. Pokud ho nedostanete, schovejte si účtenky a požadujte proplacení zpětně.

Právo na plnou stravu, ubytování a dopravu na letiště máte v případě, pokud je váš alternativní let naplánovaný na druhý den a vy tak musíte strávit jednu noc čekáním.


Chcete se dozvědět více informací o možnostech připojištění zrušeného a zpožděného letu v rámci cestovního pojištění? Pošlete nám e-mail na adresu info@direct.cz, zavolejte na číslo 221 221 221 nebo využijte chat přímo na našich stránkách. Společně váš dotaz vyřešíme.

Komentář k článku